Ohjaus, neuvonta ja yhteydenotto

Kotona tapahtuva hoito ja valmistautuminen, ikoni.

Ohjaus ja neuvonta

Jos jokin tilanne perheessäsi, lapsessasi tai nuoressasi huolettaa, voit ottaa yhteyttä perhekeskuksen ohjaukseen ja neuvontaan. Voit ottaa yhteyttä myös pienissä arkisissa pulmissa matalalla kynnyksellä, jotta voimme yhdessä pohtia ratkaisua.

Perhekeskuksen ohjauksen ja neuvonnan tehtävä on kartoittaa lyhyesti yhdessä perheesi ja verkostosi kanssa, minkälaisesta tuesta perheesi voisi hyötyä ja ohjata perheesi parhaiten auttaviin tukipalveluihin kuten neuvolaan, opiskeluhuoltoon, nuorten palveluihin, lapsiperheiden kotipalveluun, varhaisen tuen perhetyöhön, perheneuvolaan, lapsiperheiden sosiaalityöhön tai lastensuojeluun.

Joskus tilanne voi ratketa myös keskustelulla tai yhdellä ohjaustapaamisella työntekijän kanssa. Jos taas perheenne tilanne vaatii laajempaa selvittelyä, perheenne ohjataan palvelutarpeen arviointiin.

Sinun kannattaa pyytää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa apua, ennen kuin pulmat kasvavat ongelmiksi. Voit olla yhteydessä muun muassa seuraavista tilanteista:

  • tarvitset käytännön apua kotiin
  • sinulla on taloudellisia ongelmia
  • koet vanhempana uupumusta tai tarvitset muuta tukea vanhemmuuteen 
  • vauva-arki väsyttää ja unesi jäävät vähiin
  • sinulla on lapsesi kasvatukseen, kehitykseen tai erityispiirteisiin liittyviä kysymyksiä
  • perheesi keskinäinen vuorovaikutus on haasteellinen
  • parisuhteesi takkuilee ja toivot tukea parisuhteeseen liittyen
  • perhettäsi koskettaa vanhempien ero
  • olet kohdannut äkillisen kriisin tai elämäntilanteen muutoksen
  • olet huolissasi alaikäisen käytöksestä tai mielialasta
  • olet kohdannut perheväkivaltaa tai
  • sinulla on huoli jostakin perheeseesi liittyvästä asiasta, muttet tiedä mihin ottaa yhteyttä.

Lisä- ja yhteystiedot hyvinvointialueen verkkosivuilta löydät tästä. 

Lisätietoja löydät Oma Hämeen sivuilta. 

Lastensuojeluasia voi tulla vireille lapsiperheiden tuen tarpeen ilmoituksesta, lastensuojeluilmoituksesta tai ennakoivasta lastensuojeluilmoituksesta, joka käynnistää palvelutarpeen arvioinnin. Joskus lastensuojeluasia voi olla kiireellinen ja edellyttää välittömiä lastensuojelun toimenpiteitä.

Lastensuojeluilmoitus itsessään ei siis aloita asiakkuutta lastensuojeluun, paitsi kiireellisissä tapauksissa. 

Tuen tarpeen ilmoitus

Tuen tarpeen ilmoitus

Tuen tarpeen ilmoitus on tarkoitettu lapselle tai perheelle itselleen avun pyytämiseksi. Tuen tarpeen ilmoituksen voi lähettää myös ammattilainen perheen tai lapsen kanssa yhteistyössä tehtynä.

Lapsiperheiden tuen tarpeen ilmoitus löytyy Oma Hämeen sivuilta.

Lastensuojeluilmoitus

Lastensuojeluilmoitus

Lastensuojeluilmoituksen taas voi tehdä kuka vain, joka kokee huolta Kanta-Hämeessä asuvasta lapsesta tai hänen olosuhteistaan. Lisäksi lastensuojelulaissa on säädetty tietyt ammattikunnat, joilla on ammattinsa puolesta lakisääteinen velvoite tehdä lastensuojeluilmoitus aina huolen herättyä.

Lastensuojeluilmoitus löytyy Oma Hämeen sivuilta.

Lisätietoja löydät lastensuojeluilmoituksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivuilta. 

Ennakollinen lastensuojeluilmoitus

Ennakollinen  lastensuojeluilmoitus

Ennakollinen lastensuojeluilmoitus tehdään ennen jo lapsen syntymää. Ennakollisen lastensuojeluilmoituksen tarkoituksena on turvata odottavalle äidille ja lapsen tulevalle perheelle riittävät tukitoimet jo raskausaikana ja heti lapsen syntymän jälkeen.

Lastensuojeluilmoitus löytyy Oma Hämeen sivuilta. 

Löydät lisätietoja ennakoivasta lastensuojeluilmoituksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) julkaisusta. 

Palvelutarpeen arviointi

Palvelutarpeen arviointi

Palvelutarpeen arvioinnissa yhdessä perheenjäsenten kanssa kartoitetaan sopiva palvelu ja apu perheen tilanteeseen. Jos peruspalveluiden palvelut ovat lapsellesi, nuorellesi tai perheellesi riittämättömät, voidaan asiakkuutesi siirtää lastensuojelun asiakkuuteen.

Palvelutarpeen arviointi aloitetaan viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä kun lastensuojeluasia on tullut vireille. Palvelutarpeen arvioinnin on valmistuttava kolmen kuukauden kuluessa sen vireille tulosta.

Selvitämme lastensuojelun asiakkuuden ja tuen tarpeen palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä tehtävässä lastensuojelutarpeen selvityksessä. Jos selvityksen jälkeen päädymme siihen, että lapsi ja perhe tarvitsevat tukea, laadimme kirjallisen suunnitelman, johon kirjataan mihin apua tarvitaan ja millaista annettava apu on. Jokaisen lapsen asioista vastaa hänelle nimetty sosiaalityöntekijä.

Mitä tämä tarkoittaa minulle?

Mitä tämä tarkoittaa minulle?

Lastensuojeluilmoituksen seurauksena lastensuojeluasia tulee vireille. Vireille tulo ei vielä tarkoita lastensuojelun asiakkuuden alkamista. Vireille tulon myötä tehdään palvelutarpeen arviointi, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta. 

Palvelutarpeen arvioinnissa sosiaalityöntekijä yhdessä perheenjäsenten kanssa kartoittaa sopivaa palvelua ja apua perheen tilanteeseen. Jos peruspalveluiden palvelut ovat lapsellesi, nuorellesi tai perheellesi riittämättömät, voidaan aloittaa lastensuojelun asiakkuus.  

Lastensuojelunasiakkuus alkaa, jos sosiaalityöntekijä toteaa palvelutarpeen arvioinnissa, että 

  • lapsen kasvuolosuhteet vaarantavat tai eivät turvaa lapsen terveyttä tai kehitystä 
  • taikka lapsen käyttäytyminen vaarantaa terveyttä ja kehitystä 
  • ja lapsi tarvitsee lastensuojelulain mukaisia palveluja ja tukitoimia. 

Lastensuojelun asiakkuus ei tarkoita sitä, että lapsi otettaisiin huostaan, vaan perheelle tarjotaan ensisijaisesti muita tukitoimia. Lastensuojelun tehtävänä on ensisijaisesti tukea vanhempia tarjoten perheelle heidän tarvitsemaansa apua. 

Miten hyvin tämän kohdan antama tieto auttoi sinua?
  • Erittäin hyvin 
  • Melko hyvin 
  • Melko huonosti 
  • Erittäin huonosti