Säännölliset asiakastapaamiset
Lastensuojelun työskentelyssä panostetaan asiakassuhteen rakentamiseen. Säännöllisillä, henkilökohtaisilla tapaamisilla edistetään lapsen, lapsen perheen ja lastensuojelun työntekijän luottamuksellisen suhteen syntymistä, jolloin lapsen on helpompi ilmaista näkemyksiään ja toiveitaan ja kertoa vaikeistakin asioista.
Lastensuojelun työntekijän tulee oppia tuntemaan lapsi, jolloin hänen on helpompi ymmärtää lapsen yksilöllisiä tarpeita ja osaltaan edistää lapsen tasapainoista kehitystä ja hyvinvointia. Säännölliset tapaamiset mahdollistavat myös kulloinkin tarpeellisen tiedon ja ohjauksen antamisen lapselle ja perheelle.
Asiakastapaamiset voivat toteutua lastensuojelun toimitilojen ohella esim. perheen kotona, koululla tai päiväkodissa. Tapaamispaikat ja ajankohdat sovitaan yhdessä lapsen ja perheen kanssa. Kotikäynnit ovat tarpeellisia lapsen ja perheen kokonaistilanteen ymmärtämiseksi, jotta palveluja voidaan tarjota oikealla tavalla.
Lapsen osallisuus
On tärkeää, että lapsi tulee aina kuulluksi häntä koskevassa lastensuojeluasiassa. Lapsen toiveista on myös hyvä keskustella erikseen ilman vanhempia tai muiden läheisten läsnäoloa, jotta varmistetaan lapsen oma tahto ja aidot mielipiteet saadaan selville. Lasta tulee tavata riittävästi myös omassa koti- ja elinympäristössään ja myös lapsella on oikeus tavata omaa työntekijäänsä.
Kaiken ikäisten lasten toivomukset ja mielipide tulee selvittää. Kaikilla lapsilla on oikeus ikänsä ja kehitystasoaan vastaavalla tavalla saada tietoa häntä koskevasta lastensuojeluasiasta sekä esittää omat mielipiteensä ja toiveensa. 12 vuotta täyttäneelle lapselle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi hallintolain mukaisesti häntä itseään koskevassa lastensuojeluasiassa.
Voit tutustua hallintolakiin Finlexin sivuilta.
Lapsen osallisuuden keskeisiä tekijöitä on
- mahdollisuus osallistua tai kieltäytyä
- mahdollisuus saada tietoa
- mahdollisuus vaikuttaa lastensuojelun prosessiin
- mahdollisuus omien ajatusten ilmaisemiseen
- saada tuki omien mielipiteiden ilmaisuun sekä
- mahdollisuus itsenäisiin päätöksiin.
Jos koet asiakkaana, läheisenä tai huoltajana, ettet tullut riittävästi kuulluksi, niin olethan yhteydessä lastensuojelun työntekijään, niin mahdollistamme sinun kuulluksi tulemisen. Lapsella ja nuorella on aina oikeus saada riittävästi tietoa omasta lastensuojeluasiasta.
Löydät lisätietoja lapsen osallisuudesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) julkaisusta Lasten ja nuorten lastensuojeluopas.
Vanhempien tai huoltajien osallisuus
Lastensuojelun arjessa vanhempien osallisuus tarkoittaa ennen kaikkea omien oikeuksien tuntemista, mahdollisuutta osallistua, tulla kuulluksi ja vaikuttaa perheensä asioihin.