Suunnitellaan yhdessä

Kaksi istuvaa henkilöä. Toisen yllä puhekupla.

Lapsen ja perheen tuen tarve ja auttamisen muodot suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa. On tärkeää löytää niitä tukemisen ja auttamisen muotoja, jotka asiakkaat itse hyväksyvät ja joista kokevat saavansa apua. Keskeisenä suunnittelun työkaluna toimii asiakassuunnitelma, joka tehdään jokaiselle lastensuojelun asiakkaana olevalle lapselle ja johon kirjataan tuen tarve ja suunnitellut toimet. 

Asiakassuunnitelma

Asiakassuunnitelma

Asiakassuunnitelma tehdään jokaiselle lastensuojelun asiakkaana olevalle lapselle.  Asiakassuunnitelma laaditaan heti asiakkuuden alkaessa ja se toimii myös asiakassuunnitelmaneuvottelun pohjana. Asiakassuunnitelmaa tehtäessä paikalla on hyvä olla lapsi, lapsen vanhemmat ja/tai huoltajat, lastensuojelun työntekijät, mahdollisesti perheen läheisiä sekä eri yhteistyötahojen työntekijöitä. 

Asiakassuunnitelma sisältää muun muassa

  • lapsen ja perheen palvelujen ja tuen tarpeen
  • ne olosuhteet ja asiat, joihin pyritään vaikuttamaan
  • palvelut ja muut tukitoimet, joilla tuen tarpeeseen pyritään vaikuttamaan
  • arvioitu aika, jonka kuluessa tavoitteet pyritään toteuttamaan
  • asianosaisten eriävät näkemykset tuen tarpeesta ja tukitoimien järjestämisestä
  • lapsen ja lastensuojelun työntekijän väliset tapaamiset.

Asiakassuunnitelmaan kirjataan ne olosuhteet ja asiat, joihin pyritään vaikuttamaan. Asiakassuunnitelmaan kirjataan myös paikallaolevien eriävät näkemykset tuen tarpeesta, palveluista sekä muiden tukitoimien järjestämisestä. Asiakassuunnitelma on tarkistettava aina tarvittaessa, mutta vähintään kerran vuodessa. Asiakassuunnitelma päivitetään silloin, kun lapselle tai perheelle aloitetaan uusi tukitoimi, lapselle tai perheelle aloitetaan muu uusi palvelu, tai tilanne on oleellisesti muuttunut. Asiakas saa virallisen kopion asiakassuunnitelmasta, joka toimitetaan asiakassuunnitelmaneuvottelun jälkeen viimeistellyn suunnitelman valmistuttua.

Löydät asiakassuunnitelmasta lisätietoa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisemasta Lasten ja Nuorten lastensuojeluoppaasta. 

Saat lisätietoja asiakassuunnitelmasta Finlexistä löytyvästä lastensuojelulaista.

Asiakassuunnitelmaneuvottelu

Asiakassuunnitelmaneuvottelu

Asiakassuunnitelmaneuvottelussa käydään asiakassuunnitelman sisältö ja muodostetaan yhteisesti konkreettiset tavoitteet siitä, mihin lapsen elämässä tarvitsisi saada muutosta. Onkin tärkeää, että myös lapsi ymmärtää asiakassuunnitelmassa asetetut tavoitteet ja sen miksi ne on asetettu. Lapsen tulisi sitoutua osaltaan tavoitteiden saavuttamiseen. Asiakassuunnitelmaneuvottelussa käydään myös keskustelua siitä, millaiset olisivat ne keinot, jotta asetettuihin tavoitteisiin päästäisiin. Asiakassuunnitelmaneuvottelussa esitellään myös lastensuojelun avohuollon tukitoimet, joita lapselle ja/tai perheelle ollaan aloittamassa.

Keitä paikalla asiakassuunnitelmaneuvottelussa?

Keitä paikalla asiakassuunnitelmaneuvottelussa?

Suunnitelmatapaamisessa ovat perheen tilanteesta riippuen läsnä lapsi, huoltajat ja/tai vanhemmat ja lastensuojelun työntekijät sekä mahdollisesti perheen läheiset ja yhteistyötahot kuten avohuollon tukitoimen järjestäjä. Lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä päättää keitä kutsutaan asiakassuunnitelmaneuvotteluun. Tapaamista järjestettäessä selvitetään myös perheen ja lapsen näkemyksiä siitä, keitä he haluaisivat, että tapaamisessa olisi paikalla. Kaikkien osallistujien on osattava perustella läsnäolonsa lapselle.

Asiakassuunnitelmaneuvottelussa käydään keskustelua siitä, millaiset olisivat ne keinot, jotta asetettuihin tavoitteisiin päästäisiin. Keskeistä on käydä läpi lastensuojelun avohuollon tukitoimet, joita lapselle ja/tai perheelle ollaan aloittamassa.

Omatyöntekijä

Kuka asioitani hoitaa?

Lapselle nimetään hänen asioistaan vastaava sosiaalityöntekijä, joka on vastuussa lapsen ja perheen asiakkuuden kokonaisuudesta. Lastensuojelulain mukaan lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän keskeisenä tehtävänä on toteuttaa lapsi- ja perhekohtaista lastensuojelua tekemällä asiakassuunnitelma, järjestämällä avohuollon tukitoimia sekä tarvittaessa tekemällä kiireellinen sijoitus, huostaanotto sekä siihen liittyvä sijais- ja jälkihuolto.

Lastensuojelussa asiakkaan kanssa työskentelevät monialaiset tiimit. Tiimit huolehtivat yhdessä sosiaalityöntekijöiden vastuulla olevista asiakkaista. Asiakassuunnitelman laadintaan osallistuvat lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän ohella myös muut lapsen kanssa työskentelevät asiantuntijat.

Monialainen yhteistyö

Monialainen yhteistyö

Lastensuojelun periaatteisiin kuuluu moniammatillinen yhteistyö, asiakkaan kanssa työskentelevät monialaiset tiimit. Lapsen ja perheiden elämään vaikuttavat useat eri tekijät, jotka huomioidaan kokonaisuutena. Usein lapsen tilanteen edistäminen tarkoittaa sitä, että on tehtävä monia asioita samanaikaisesti. 

Moniammatillinen yhteistyö ei rajoitu ainoastaan lastensuojelun toimintaan vaan yhteistyötä tehdään laajemmin lapsen ja hänen läheistensä elämään osallistuvien toimijoiden kanssa. Yhteistyötä tehdään tyypillisesti esimerkiksi koulun, aikuissosiaalityön sekä mielenterveys- ja päihdepalvelujen kanssa. Moniammatillisen yhteistyön tavoitteena on yhteisen ymmärryksen muodostaminen ja yhteistyö lapsen tilanteen edistämiseksi.  

Miten hyvin tämän kohdan antama tieto auttoi sinua?
  • Erittäin hyvin 
  • Melko hyvin 
  • Melko huonosti 
  • Erittäin huonosti