Pikainen avun tarve

Puhelin ja numero 116117.

Akuutit tilanteet 

Soita Päivystysapunumeroon 116117 

  • Ennen päivystykseen hakeutumista. Terveydenhuollon ammattilaiset kertovat, vaatiiko tilanteesi käynnin päivystyksessä. Mikäli tilanteeseesi riittää itsehoito, saat luotettavat itsehoito-ohjeet puhelimitse. 
  • Saat hoito-ohjeita ja neuvontaa kiireellisiin terveysongelmiin ympäri vuorokauden. 

Päivystysapunumero, 116 117, on hyvinvointialueen järjestämä neuvontapalvelu, joka neuvoo kiireellisissä terveysongelmissa, jotka eivät ole hätätilanteita. Löydät päivystysapunumerosta lisätietoa Päivystysapu sivustolta. 

Puhelin ja numero 112.

Hätätilanteessa soita 112  

  • kun kohtaat hätätilanteen tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle (poliisi, ensihoito, pelastus tai sosiaalitoimi). 
  • Kiireellinen hätätilanne on, kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan vaarassa 
Sosiaali- ja kriisipäivystys

Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystys 

Sosiaali- ja kriisipäivystys antaa apua elämän erilaisissa kriisitilanteissa, joissa tarvitaan viranomaisen välitöntä apua.  

Toiminta-alueeseen kuuluvat Forssan, Hattulan, Hausjärven, Humppilan, Hämeenlinnan, Janakkalan, Jokioisten, Lopen, Riihimäen, Tammelan ja Ypäjän kunnat.   

Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystyksen asiakasnumero on 03 629 6560. Asiakaslinja on toiminnassa ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.  Jos työntekijä on estynyt vastaamaan asiakaslinjaan, voit jättää vastaajaan nimesi ja yhteystietosi – niin sinulle soitetaan takaisin.  

Henkeä ja terveyttä välittömästi uhkaavassa tilanteessa soita aina yleiseen hätänumeroon 112.  

Tilanteessa, joissa asian selvittely voi odottaa seuraavaan arkipäivään, tulee olla yhteydessä oman alueen asiakasohjaukseen. Löydät asiakasohjauksen yhteystiedot Oma Hämeen sivuilta.  

Voit soittaa sosiaali- ja kriisipäivystykseen esimerkiksi näissä tilanteissa:  

  • Tilanteet, joissa ikäihminen ei pärjää yksin kotona, esimerkiksi omaishoitajan sairastuessa 
  • Perhe- ja lähisuhdeväkivaltatilanteet 
  • Ennakoimaton ja traumaattinen kriisitilanne, esimerkiksi tulipalo, rikoksen uhriksi joutuminen tai läheisen äkillinen kuolema. 
  • Akuutti asunnottomuus, ruuan tarve tai välttämättömien lääkkeiden tarve. 
  • Muut tilanteet, joissa tarvitaan kiireellisesti sosiaalitoimen arviota tai ratkaisuja ja jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään. 
Tuen tarpeen ilmoitus (huoli-ilmoitus)

Tuen tarpeen ilmoitus on yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen kartoittamiseksi. 

Tuen tarpeen ilmoitus perustuu Sosiaalihuoltolakiin. Kuka tahansa voi tehdä ilmoituksen.   

Ilmoitus on syytä tehdä aina, kun olet huolissasi ihmisestä, joka ei mielestäsi pysty vastamaan huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan tai joka on vaarassa joutua kaltoinkohdelluksi tai laiminlyödyksi. 

Tuen tarpeen ilmoitus käsitellään sosiaalipalveluissa. Sosiaalipalveluiden ammattilaiset arvioivat avun tarpeen sekä millaista apua henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota. 

Henkilöllä, josta ilmoitus tehdään, on oikeus saada tietää ilmoituksen tekijä, mikäli ilmoittaja on jättänyt yhteystietonsa. Ilmoitus on mahdollista tehdä myös nimettömänä. 

Sosiaalihuoltolain perusteella ilmoituksen tekijällä ei ole oikeutta saada tietoa, miten ilmoitus on otettu käsittelyyn ja mihin toimenpiteisiin ilmoitus on johtanut.  

Voit tehdä tuen tarpeen ilmoituksen verkkolomakkeella: 

Tuen tarpeen ilmoitus, työikäiset
Linkki lomakkeeseen 

Tuen tarpeen ilmoitus, ikäihmiset
Linkki lomakkeeseen 

Kaltoinkohtelu

Kaltoinkohtelu  

Miten hyvin tämän kohdan antama tieto auttoi sinua?
  • Erittäin hyvin 
  • Melko hyvin 
  • Melko huonosti 
  • Erittäin huonosti