Oireita ja käyttäytymisen piirre
Lapsen normaaleihin kehitysvaiheisiin kuuluu käyttäytymisen ja toimintatapojen opettelua. Lapsi ei vielä osaa kaikkia tarvittavia taitoja ja kehitystaso on aina yksilöllinen. Lapsi oppii taidot omatahtisesti ja osa lapsista tarvitsee taitoihin enemmän aikaa ja tukea. Joillain lapsilla saattaa esiintyä neuropsykiatrisia piirteitä, joiden kanssa opitaan elämään eikä kyseessä ole neuropsykiatrinen häiriö. Joskus riittää, kun ymmärretään mistä lapsen haastava käytös johtuu ja tehdään lapsen ympäristöön, elintapoihin ja saatavilla olevaan tukeen muutoksia.
Tukitoimiin kannattaa ryhtyä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa heti huolen herättyä. Huolta voi aiheuttaa muun muassa lapsessa tai nuoressa havaittu
- ongelma puheen, kielen ja motoriikan kehityksessä
- haasteet vireystilassa
- ongelmat päivittäisissä rutiineissa
- haasteet erilaisissa siirtymätilanteissa
- ongelmat vapaissa tilanteissa esim. leikissä tai välitunneilla
- ongelmat ennakoimattomissa tilanteissa
- ongelmat päiväohjelman muutoksen hallitsemisessa
- haasteita sosiaalisissa kontakteissa
- tunteiden ja käyttäytymisen hallinnassa tai säätelyssä ongelmia
- levottomuus
- päihteiden käyttö
- keskittymiskyvyttömyys
- Tarkkaamattomuus
- Impulsiivisuus
- haasteita itsenäistymisessä
- koulupoissaoloja
- yksinäisyyttä ja sosiaalisia vaikeuksia
Oireiden ja huolen herättyä onkin tärkeää, että tukitoimet käynnistyvät mahdollisimman pian oireiden havaitsemisen jälkeen. Diagnooseja ei tarvita tukitoimien aloittamiseen. Jos tukitoimet riittävät, ei edes tarvita tarkempia tutkimuksia. Tarkemmat tiedot tukitoimista löydät polun kohdasta Tukitoimet.