Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöllä on velvoite moniammatilliseen yhteistyöhön silloin, kun asiakkaan etu sitä edellyttää. Kuka tahansa ammattilainen voi käynnistää yhteistyön itse nykyiselle asiakkaalle ja saa tarvittaessa tukea verkostosuunnittelijalta
Monialainen työ voi tulla tarpeeseen kun:
- palvelunkäyttö on runsasta, hallitsematonta ja päällekkäistä.
- palvelut ei vastaa tarpeita.
Monialainen yhteistyö noudattaa alla olevaa vaiheistusta
- Asiakkaan tunnistaminen
- Asiakkaan suostumuksen varmistaminen
- Vastuutyöntekijästä sopiminen
- Ymmärrys tarvittavasta yhteistyön laajuudesta
- Palveluiden ja hoidon tarpeen selvittäminen yhteistyönä
- Yhteisen näkemyksen muodostaminen ja palveluiden suunnittelu yhteistyönä