Autisminkirjo
”Aivomme toimii erilailla kuin muiden. Ymmärrämme ja koemme asiat eri tavalla, jota muiden on vaikea ymmärtää. Silti, tapamme ei ole väärä eikä sitä tarvitse muuttaa. Kommunikoimme, aistimme ja ajattelemme eri tavalla, sekä eri asiat ovat meille tärkeitä kuin muille. ” Aida A 10v. autisti
Autismikirjossa on tyypillistä voimakas kuormittuminen ja sosiaaliset vaikeudet. Lapsi saattaa kuormittua hyvin voimakkaasti erilaisista aistiärsykkeistä. Kaikki lapset voivat stressaantua ja reagoida stressiin. Lapsilla stressinsäätelykeinot ovat usein vielä vähäisiä ja niitä harjoitellaan yhdessä aikuisten kanssa. Jokaisella lapsella on oma tapansa reagoida ja osa lapsista vaikuttaa stressaantuvan herkemmin kuin toiset. Parhaimmillaan stressi vaikuttaa lapseen positiivisesti ja se voi auttaa häntä suoriutumaan. Autismikirjon lapsen ja nuoren hermosto kuitenkin kuormittuu helposti ja sen seurauksena hänen stressitasonsa nousee jopa kestämättömäksi.
Tyypillisimmin autismikirjossa on oireina
- Rajoittuneet, toistuvat, kaavamaiset käytöstavat
- Usein erityisiä mielenkiinnon kohteita, joista tietää paljon ja joihin voisi uppoutua
- Haluaa noudattaa joustamattomastikin sääntöjä, rutiinit tärkeitä, yleensäkin joustamattomuus, itsepäisyys, määräilevyys
- Vaikeuksia sopeutua uusiin ihmisiin ja tilanteisiin, yleensäkin muutoksiin
- Tunneilmaisu on niukkaa
- Katsekontaktin vältteleminen
- Ruokailutilanteet voivat aiheuttaa ruoan tuntuman, maun, ruokalan vapaan tilanteen tms syystä ongelmia
- Sosiaalisten tilanteiden hahmottamisen ja kasvojen ilmeiden tunnistamisen vaikeaa
- Sosiaalisissa suhteissa vaikeuksia, saattaa nauraa ”väärässä kohtaa”, puhuu suoraan, määräilee, vetäytyy
- Ei vaikuta tunnistavan muiden tunteita, ilmeitä tai eleitä, vaikuttaa joskus kylmältä
- Viihtyy yksin
- Ystävyyssuhteiden luomisessa ja ylläpitämisessä vaikeuksia
- Kiusatuksi tulemista erilaisuuden takia
- Ahdistus- ja pakko-oireisuutta
- Mielialavaihteluja
- Mustavalkoista ajattelua
- Aistiyliherkkyydet ja kuormittuminen
- Toisten kosketus, äänet, hajut, valot tai vaikka levoton ilmapiiri voivat tuntua niin voimakkailta, että niitä voi verrata fyysiseen kipuun
Aistiherkkyyksistä
Aistiherkkyyksissä aistiärsyke ei laimene, vaan kasvaa, kunnes se muuttuu kestämättömäksi. Kun lapsen sietokyky ylittyy ja stressitaso ylittyy liian pitkäaikaisesti tai äkillisellä ylikuormittumisella, hän purkaa kuormitusta voimakkaalla reagoinnilla (suuttuminen, ahdistuminen) tai sulkeutumalla (lapsi usein lakkaa puhumasta ja liikkumasta, ei reagoi tai ota kontaktia ympäristöön ja saattaa nukahtaa). Autismikirjoon kuuluva termi tälle on meltdown, joka voi olla sulkeutumista omaan tilaan niin, ettei lapseen saada yhteyttä että ulospäin räjähtävää ylikuormittumista, toisinaan nämä jaotellaan meltdowneiksi ja shutdowneiksi. Mitä enemmän pinnistät sitä varmemmin ja pahempana oireet purkautuvat sitten kun sietokyky on täynnä. Nämä ovat lapsen tapoja sietää sietokyvyn ylittäviä ärsykkeitä. Purkaus saattaa olla voimakas, mutta laukeaa usein melko pian
Moniin stressitasoa kohottaviin tekijöihin on mahdollista varautua ennakoinnilla. Tarkoitus ei ole vain oppia käsittelemään lasta kuormittuneena, vaan myös tehdä ympäristöstä niin aistiesteetön, kun on mahdollista. Tässä tarvitaan kykyä kuulla lasta. Kuormittuminen on hyvin yksilöllistä. Ylikuormittunut tarvitsee aistirauhallisen tilan, jotta kuormitustila voi purkautua. Meltdown ei ole luonnesidonnainen, eikä johdu mielenterveysongelmista tai persoonallisuuden vääristymisestä. Usein sitä pidetään huonona käytöksenä tai merkkinä vakavasta mielenterveyden häiriöstä
Oireet vaihtelevat tilanteista, kuormittavuudesta yms johtuen esim. vanhemmat kertovat lapsen kanssa olevan koulupäivän jälkeen vaikeaa, vaikka koulussa ei näy ongelmia, kuormitus purkautuu rajusti kotona, lomat ovat helpompaa aikaa
Tyttöjen autismista
Sukupuoli voi vaikuttaa siihen miten autismikirjon piirteet ilmenevät käyttäytymisessä ja miten ne kehittyvät. Tyttöjen oirekuvaa ei usein tunnisteta, koska oireet ovat erilaisia kuin pojilla. Toimintakyky voi olla hyvä, mutta piirteiden peittely on uuvuttavaa. Viivästynyt diagnosointi voi aiheuttaa huonojen kokemusten kasaantumista. Monilla on kokemuksia
- kiusatuksi tulemisesta
- ulkopuolisuuden tunnetta
- erilaisuuden kokemista
- sukupuoli-identiteetin hämmennyksestä
Tytöille on tavallista peitellä oireita eli maskata. Tytöillä on usein poikia suurempia halu kuulua joukkoon ja kokea yhteyttä toisiin ihmisiin. He opettelevat rooleja ja käyttäytymismalleja, joilla sulautua joukkoon, tavallaan näyttelevät ja imitoivat. Tämä saa kuitenkin ajan myötä tytön väsymään ja uupumaan. Tunne, että on erilainen, eikä kelpaa omana itsenään, on kuluttava. Seurauksena on usein ajan kuluessa (yläasteella tai myöhemmissä kehitysvaiheissa) kuormittumisen ja itsetunnon lasku. Maskeeraamisen taakse voi olla vaikea nähdä, todelliset oireet jäävät piiloon jopa tutkimusvaiheessa.
Sosiaalisiin suhteisiin on kiinnostusta, mutta suhteiden kehittäminen ja ylläpitäminen on vaikeaa. Sosiaalinen tarkkaavuus ja tietoisuus voi olla hyvä. Voi olla löytynyt hyviä ystävyyssuhteita varsinkin liittyen yhteisiin kiinnostuksen kohteisiin. Voi olla halua olla yksin. Vaikka autismikirjolla oleva tyttö ymmärtäisikin neurotyypillisten henkilöiden ajatuksia ja tunteita, se vaatii ponnistelua ja aikaa. Toisten eleiden lukeminen voi olla vaikeaa ja päätelmät kommunikoinnista voivat mennä väärin. Katsekontaktin ottaminen voi olla vaikeaa, mutta vaihtoehtoisia tapoja voi olla käytössä (katsoo otsaa tai nenää). Sosiaalisiin tilanteisiin valmistautuminen voi vaatia paljon aikaa ja energiaa. Tästä kaikesta seuraa väsymistä ja uupunutta oloa. Pienemmillä leikeissä voi olla mielikuvitusleikkejä tai lelujen ja leikin järjestelyä, vastavuoroisuus voi olla rajoittunutta.
- Yksinäisyys on tuskallista, koska se ei ole itse valittua. On kaipausta ja ymmärrystä mistä jää paitsi.
- Vastavuoroisuus: Sanallinen ja sanaton viestintä on vaikeaa. Voi olla vaikeuksia ymmärtää omia ja toisten tunteita, erottaa tunteita, prosessointiaika voi olla pitkä. Toisaalta empatian tunteet voivat olla voimakkaita (myös eläimiin) ja oman puolen pitäminen voi olla vaikeaa. Jos on tullut torjutuksi, ulkopuoliseksi tai hylätyksi, oman arvon tunnistaminen on vaikeaa, tyytyy vähempään ja tulee hyväksikäytetyksi. Vastavuoroisuus on vaikeampaa jos aihe vaihtuu tai ei ole itselle kiinnostava tai keskustelijoita on enemmän kuin kaksi. Omien näkökulmien esiintuominen on voimakasta, suunvuoroa on vaikea antaa toiselle. Usein itsepäisyyttä ja määräilevyyttä leikeissä.
- Lisäksi usein sisäänpäin kääntynyttä mielenterveysoireilua, jonka tyypillisimpiä ilmenemismuotoja ovat masennus- ja ahdistusoireet. Lisäksi usein seuraa vetäytymistä, koulupoissaoloja ja itsetuhoisuutta.
- Oireet tulevat esiin kokonaisuudessaan vasta myöhemmin, kun sosiaaliset vaatimukset ylittävät henkilön rajoittuneet kyvyt, arjen tuki muuttuu tai kosta henkilö on voinut oppia peittelemään autismikirjon piirteitään.
- Usein yläasteikäisellä oireet pahenevat, koska tyttöjen väliset suhteet hankaloituvat (lisää ilkeilyä, flirttailua, seurustelua, vaatimusta olla samanlainen ryhmän kanssa).
- Myöskin murrosiän muutokset kehossa saattavat olla kestämättömiä ja yllättäviä muutoksia, joita tyttö ei kestä.
- Aistitiedon käsittelyn vaikeudet, sekä yli- että alireagoivuus tavallisia. Voi näyttäytyä voimakkaana havaintokykynä tai kehoaistimusten vaikeutena
- Syömisongelmia, syömishäiriöitä (esim anorektisilla sekä autismikirjon häiriöisillä ihmisillä on samankaltaisuutta, jäykkiä, keskittyvät yksityiskohtiin ja ahdistuvat muutoksista, anoreksiaa sairastavilla enemmän autistisia piirteitä kuin neurotyypillisillä naisilla)
- Pakko-oireinen käytös, jäykkyys ja muutosten pelko tavanomaista autismikirjon tytöillä ja pakko-oireisessa häiriössä
- Omintakeisia vaatevalintoja, ei-sukupuoliodotusten mukainen ulkonäkö
- Muutosten vastustaminen, joka voi näkyä perfektionismina tai yksityiskohtiin takertumisena
- Ehdotonta sääntöjen noudattamista tai mustavalkoista ajattelua
- Tytöillä on todettu olevan poikia vähemmän voimakkaita erityisen kiinnostuksen kohteita (jota pidetään keskeisenä tekijänä diagnosoinnissa)
- ”Liian” on usein käytetty kuvaus, liian voimakas, liian herkkä jne. Tytön täytyy usein yrittää ”sammuttaa” itseään tullakseen toimeen muiden kanssa.
Autismi ja adhd esiintyvät usein yhdessä. Hyperaktiiviset ja helposti häiriintyvät tytöt saavat usein adhd diagnoosin, vaikka autismikirjo olisi sopivampi.