Yhteydenotto

Palveluneuvontapisteet

Palveluneuvontapisteet

Palveluneuvontapisteissä saat henkilökohtaista neuvontaa joko asioimalla paikan päällä tai ottamalla yhteyttä puhelimitse. Puhelinasioinnissa on käytössä takaisinsoitto, voit jättää asiasi viestillä, sinuun otetaan yhteyttä seuraavana arkipäivänä. Saat tietoa ja ohjausta kaikista ikäihmisten arkea tukevista asioista. Neuvonta ja ohjaus ovat sinulle maksutonta.

Forssan seutu:

  • Forssa: Neuvontapiste Wiisari. Matalan kynnyksen neuvontapiste Wiisari palvelee Tyykihovissa seudullisesti ikääntyneiden palveluihin liittyvissä asioissa. Osoite: Tyykihovi, Eteläinen Puistokatu 4, 30420 FORSSA. Puh. 03 41916148

Hämeenlinnan seutu

  • Hämeenlinna: Sosiaalipalvelujen neuvontapiste palvelee ilman ajanvarausta Hämeenlinnassa Kelan tiloissa. Ma- ti klo 9–12, ke 13–16 ja to- pe 9–12. Osoite: KELA, Rauhankatu 1, 13100 Hämeenlinna
  • Janakkala: Asiakasohjauksen toimipiste, ikäihmisten palvelut. Osoite, Tapailanpiha 7 B, 14200 TURENKI. 019 7584364.

Riihimäen seutu

  • Riihimäki: Ikäihmisten palveluohjaus ja sosiaalityö, palvelupiste. Osoite: Virastokeskus Veturi, Eteläinen Asemakatu 4A, RIIHIMÄKI. Avoinna vain ajanvarauksella. Puh. 019 7584364.
  • Loppi: Ikäpiste on palvelu- ja neuvontapiste, joka on tarkoitettu yli 65-vuotiaille loppilaisille ja heidän läheisilleen. Ikäpiste tukee itsenäistä toimintakykyä ja hyvinvointia. Ikäpiste sijaitsee Lopen lähiasemalla. Osoite: Pajatie 1,12700 LOPPI. Puh. 019 7586159.

Monikielinen palveluneuvonta

Monikielinen palveluneuvonta vastaa hyvinvointialueen palveluita koskeviin kysymyksiin maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin kello 9–12. Palveluneuvonnasta voit saada apua oikean palvelun löytämiseen tai ajanvarauksen tekemiseen. Palveluneuvontakielinä on suomi, englanti ja venäjä. Muun kielisille asiakkaille järjestetään puhelintulkkaus. Palveluneuvonnassa ei arvioida hoidon- tai palveluntarvetta.

Palveluneuvonnan puhelinnumero: +358 40 646 3733
Neuvontanumero vastaa maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9–12. Arkipyhinä numero on suljettu.

Lisätietoa monikielisestä palveluneuvonnasta löydät Oma Hämeen sivulta.

Ikäihmisten asiakasohjaus

Ikäihmisten asiakasohjaus

Kun tarvitset tietoa ja neuvontaa ikäihmisten palveluihin liittyen tai tukea kotona asumiseen ota ensisijaisesti yhteyttä oman alueesi ikäihmisten asiakasohjaukseen puhelimitse tai sähköpostilla.

Oma Hämeen asiakasohjauksen yhteystiedot löydät tästä linkistä.

Palveluohjaaja selvittää yhdessä sinun ja läheistesi kanssa tilannettasi ja tuen tarvetta. Hän myös neuvoo ja ohjaa sinut oikean palvelun piiriin. Palveluohjaaja kertoo sinulle tarkemmin palveluiden myöntämisen perusteista, palveluiden hinnoista sekä yhteystiedoista. Neuvonta on sinulle maksutonta.

Tarvittaessa sinulle järjestetään palvelutarpeen arviointi ja siihen perustuvat tarpeen mukaiset palvelut. Palvelutarpeen arviointi ei aina johda palveluiden aloittamiseen.

Palveluiden myöntäminen perustuu palveluille asetettuihin myöntämisperusteisiin. Neuvonnan, ohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin avulla sinulle varmistetaan tarvittavien palveluiden oikea-aikainen saatavuus. Asiakasohjauksesta saat tietoa, ohjausta ja neuvontaa muun muassa:

  •  hyvinvointisi edistämisestä
  • kolmannen sektorin toiminnoista ja palveluista
  •  varhaisen tuen palveluista
  • kotiin saatavista tukipalveluista
  • kotihoidosta
  • omaishoidosta
  • asumispalveluista

Saat tietoa niin hyvinvointialueen kuin yksityisten palveluntuottajienkin tuottamista palveluista.

ENSKA- ensikontaktilomake on tarkoitettu itsearviointiin ikäihmisen avun tarpeen ja saatavilla olevien palvelujen kartoittamiseksi. Täytetyn lomakkeen voi lähettää eteenpäin palveluohjaajalle.

Jos kyseessä on kiireellinen avuntarve ole yhteydessä Kanta- Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystykseen, löydät yhteystiedot tästä linkistä.

Kela

Kela

Voit soittaa Kelaan, käydä Kelan asiointipisteessä tai asioida verkossa. Voit varata myös ajan puhelinpalveluun tai palvelupisteeseen. Lisätietoja Kelan asiakaspalvelusta löydät tästä linkistä.

Kanta- Hämeessä toimivat palvelupisteet

Kela Forssan palvelupiste

Turuntie 18, 30100 Forssa

Avoinna vain ajanvarauksella, varaa aika Kelan puhelinpalvelusta.

Kela Hämeenlinnan palvelupiste

Rauhankatu 1, 13100 Hämeenlinna

Avoinna: maanantai- perjantai klo 9–12

Kela Riihimäen palvelupiste

Temppelikatu 9 A, 11100 Riihimäki

Avoinna: keskiviikko ja torstai klo 9–12

Puhelinpalvelu

Kelan valtakunnallinen puhelinpalvelu palvelee päivittäin klo 9–16. Soita asiaasi koskevaan palvelunumeroon:

Asuminen 020 692 210

Eläkkeet 020 692 202

Kuntoutus ja vammaistuet 020 692 205

Sairastaminen ja kortit 020 692 204

Toimeentulotuki 020 692 207

Lisätietoa löydät Kelan verkkosivulta.

Kotihoidon tiimien yhteystiedot

Kotihoidon tiimien yhteystiedot

Kotihoidon työtä tehdään tiimeissä, alueellisia tiimejä on useita.

Jos et ole vielä kotihoidon asiakas, ota yhteyttä ikäihmisten asiakasohjaukseen. Kotihoidon tarpeesi arvioi asuinalueesi mukainen palveluohjaaja tarvittaessa yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.

Terveydenhuollon yhteystiedot

Terveydenhuollon yhteystiedot

Voit olla yhteydessä omaan terveysasemaasi sähköisesti, puhelimitse tai asioimalla palvelupisteessä.

Kiireetön hoitajan tai lääkärin vastaanotto

Voit olla yhteydessä omaan terveysasemaasi. Ammattilainen arvioi tilanteesi ja tarvittaessa varaa sinulle ajan hoitajalle tai lääkärille.

Löydät yhteystiedot ja lisätiedot hyvinvointialueen verkkosivuilta kuntasi kohdalta.

Omaolo - oirearviot antavat sinulle oireisiisi sopivan ja lääketieteelliseen tutkimustietoon perustuvan arvion hoidon tarpeestasi. Oirearvio yhdistää sinut tarvittaessa oman alueesi ammattilaiseen ja ajanvaraukseen. Yhden arvion täyttäminen vie noin 2–4 minuuttia.

 Voit täyttää oirearvion Omaolossa, pääset sivulle tästä.

Digitaalinen sairaanhoitaja- ja lääkäripalvelu

Palvelussa annetaan terveyteen ja hoitoon liittyvää ohjausta ja neuvontaa sekä hoidetaan etänä hoidettaviksi soveltuvia asioita. Jos sinulla on pitkäaikaissairaus tai pysyvä hoitosuhde omalle terveysasemalle, suositellaan, että asioit oman tutun hoitajan tai lääkärin kanssa.

Chatin kautta toimiva palvelu sopii asiointiin erityisesti silloin, kun hoitosi ei edellytä tutkimista paikan päällä.  Palvelussa hoidon tarpeen arvioinnin tekee sairaanhoitaja, joka voi tarvittaessa siirtää keskustelun lääkärille. Palvelu on tarkoitettu kaikille Kanta- Hämeen hyvinvointialueen asukkaille.

Pääset digitaaliseen terveyspalveluun Oma Hämeen verkkosivuilta.

Ruudun oikeassa alakulmassa avautuu chatbotti, joka ohjaa asiakkaan Omaolo-palveluun, chat-asiointiin tai sivuston palvelutietoihin. Asiointi palvelussa tai Omaolossa edellyttää vahvaa tunnistautumista mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.

Mielenterveyspalvelut

Mielenterveyspalveluiden psykiatristen sairaanhoitajien toimipisteet ja yhteystiedot löydät tästä Oma Hämeen linkistä.  

Apuvälinepalvelut

Apuvälinepalvelut ovat Kanta-Hämeen hyvinvointialueella lähipalvelua ja yleisimmin tarvittavia, liikkumista ja päivittäisiä toimia helpottavia apuvälineitä, on saatavissa kaikissa apuvälinepalvelun toimipisteissä.  Palvelu on asiakkaille maksutonta. Apuväline luovutetaan sinulle lainaan, mikäli selviytymisesi päivittäisissä toiminnoissa on heikentynyt. Toimintakykysi voi olla heikentynyt mm. vamman, sairauden, ikääntymisen vuoksi. Apuväline luovutetaan sinulle lainaan määräajaksi tai käyttötarpeen mukaan, jonka jälkeen se tulee palauttaa.

Löydät apuvälinepalveluiden toimipisteet ja puhelinnumerot Oma Hämeen sivulta.  

Laboratorio

Kanta-Hämeen hyvinvointialueella laboratoriopalvelut tuottaa Fimlab Laboratoriot Oy. Varaa aika laboratorioon etukäteen, kun olet saanut lääkärin lähetteen tutkimuksiin.

Katso täältä Fimlabin sivuilta toimipisteet ja aukioloajat.

Hämeenlinnan keskussairaalassa toimii myös Nopsa- palvelupiste, avoinna arkisin ma – pe klo 8:00-12:00, voit asioida vuoronumerolla, jos hoitoyksikkö on pyytänyt tutkimukset päivystyksenä tai haet tarvikkeita kotinäytteenottoa varten tai palautat kotona otettuja näytteitä. Kolme Nopsa-pikapalvelupistettä palvelee ilman ajanvarausta verikokeisiin tulevia asiakkaita, joilla on voimassa oleva lääkärin lähete tutkimuksiin.

Hoitotarvikejakelu

Voit saada hoitotarvikkeita ja -välineitä, jos hoidat sairauttasi kotona ja tarvikkeet ovat sairautesi hoidon tai sen jälkitilan vuoksi tarpeellisia. Tarvikkeiden arvioidun käyttöajan tulee olla pidempi kuin 3 kuukautta.

Lisätietoa hoitotarvikejakelusta löydät Oma Hämeen sivuilta tästä linkistä.

Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystys

Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystys

Sosiaali- ja kriisipäivystys antaa apua elämän erilaisissa kriisitilanteissa, joissa tarvitaan viranomaisen välitöntä apua.

Toiminta-alueeseen kuuluvat Forssan, Hattulan, Hausjärven, Humppilan, Hämeenlinnan, Janakkalan, Jokioisten, Lopen, Riihimäen, Tammelan ja Ypäjän kunnat.

Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystyksen asiakasnumero on 03 629 6560. Asiakaslinja on toiminnassa ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.  Jos työntekijä on estynyt vastaamaan asiakaslinjaan, voit jättää vastaajaan nimesi ja yhteystietosi – niin sinulle soitetaan takaisin.

Henkeä ja terveyttä välittömästi uhkaavassa tilanteessa soita aina yleiseen hätänumeroon 112.

Tilanteessa, jossa asian selvittely voi odottaa seuraavaan arkipäivään, tulee olla yhteydessä oman alueen asiakasohjaukseen. Löydät asiakasohjauksen yhteystiedot Oma Hämeen sivuilta.  

Voit soittaa sosiaali- ja kriisipäivystykseen esimerkiksi näissä tilanteissa:

  • Tilanteet, joissa ikäihminen ei pärjää yksin kotona, esimerkiksi omaishoitajan sairastuessa
  • Perhe- ja lähisuhdeväkivaltatilanteet
  • Ennakoimaton ja traumaattinen kriisitilanne, esimerkiksi tulipalo, rikoksen uhriksi joutuminen tai läheisen äkillinen kuolema.
  • Akuutti asunnottomuus, ruuan tarve tai välttämättömien lääkkeiden tarve.
  • Muut tilanteet, joissa tarvitaan kiireellisesti sosiaalitoimen arviota tai ratkaisuja ja jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään.
Miten hyvin tämän kohdan antama tieto auttoi sinua?
  • Erittäin hyvin 
  • Melko hyvin 
  • Melko huonosti 
  • Erittäin huonosti